Cântarul

– Cântarul ăsta e defect, mi-a spus Maia într-o zi. Când să văd şi eu dacă am mai slăbit, e stricat. Acul arată invers, la negativ… Sigur am mai dat jos, dar el arată invers. Mereu arată invers. Nu vrei să vezi ce are?
Mă neliniştea această preocupare obsesivă a fetei pentru siluetă. De câtva timp aproape că nu mai vroia să iasă din casă, din pricina asta. Şi nu era grasă deloc, arăta chiar foarte bine şi era sănătoasă. Dar ce mă îngrijora cu adevărat era faptul că şi eu observam adesea tot felul de lucruri defecte în casă şi nu le puteam repara.
– Bine, bine, lasă, că mă uit… i-am zis. O să-mi fac timp. De parcă am cum. Nu pot face un cântar să funcţioneze ca lumea, dar pot face timp… Îmi veni să râd. Cam ce ingrediente mi-ar trebui?
– Nu mai râde, spuse ea, fă cântarul ăsta, mai bine.
– Mă uit, mă uit…
Un cântar obişnuit. Normal. Ca cei mai mulţi dintre noi. Alb, pe afară, cu uşoare urme de rugină în colţuri. M-am urcat pe el. Ciudat… Acul se învârti nebuneşte apoi se opri. Nu aveam nici o greutate. Dacă m-aş pricepe la mecanisme din astea… Umbra mi se profila pe peretele crem. Am coborât.
– E blocat. Ar trebui să facă aşa numai dacă s-ar depăşi greutatea maximă admisă de mecanism. Vezi?
– Da, aşa face.
Mă gândeam… Dar dacă atârnă de noi o greutate pe care nu o vedem…?
A doua zi, Maia a venit cu un cântar nou nouţ. Împachetat, cu bonul în cutie şi instrucţiuni în mai multe limbi.
-Ăsta n-are cum să nu meargă. Am renunţat la câteva lucruri importante ca să-l pot cumpăra. Uite.
Era o cutie albastră cu o dungă neagră în diagonală şi cu un cântar pe ea, agăţat parcă de zâmbetul unei femei frumoase, contorsionată suficient ca să crezi că n-are nici un gram în plus.
– Şi tu vrei să araţi ca asta…
– Da! E ceva rău în asta?
Se simţea iritarea în vocea ei.
A scos maşinăria, a aranjat-o cum trebuia, a verificat acul să arate zero şi a urcat pe platoul de cântărit.
-Na, că nici ăsta nu merge!
A coborât şi a urcat iar. Am privit atent. Acul, ca speriat,  a dat să plece, apoi s-a lipit brusc de marginea de la minus a ferestrei unde se citea scala. Zero era la mijloc.
-Ei, da ai slăbit serios! am râs eu. Hai să-l probăm.
Am luat cartea voluminoasă de pe noptieră, am închis-o şi i-am spus fetei, care se uita la mine urât de tot, să se dea la o parte. Am pus cartea pe cântar şi nu m-am mirat. Aproape jumătate de kilogram. Mai exact, patru sute optzeci de grame. „Nu se poate!” a strigat Maia. Am mai pus şi perechea de ghete de sub pat. Un kilogram şi două sute. Şi pres-papierul de pe birou. Un kilogram şi jumătate. Le-am dat pe toate jos. Zero.
-Merge! Mai suie-te o dată.
Aceeaşi poveste! Minus infinit.
-Hi! Dă-te, să mă sui şi eu. Extraordinar, şaptezeci şi şapte!
Am prins pisica şi am cântărit-o. Patru kilograme. Maia s-a suit iar. Minus infinit!
– Păi nu face aşa decât dacă-i defect. Numai când e prea mult, repeta fata, total debusolată.
-Ştiu.
E seară. Afară e seară altfel, o seară sperioasă, goală de ea ca un câine părăsit. Nu mai înţelegeam nici eu nimic.
-Cântarul ăsta nu e defect.
-Dar cum?
-Nu ştiu… Lasă-l acum. E târziu.
– Ne-am rugat împreună, în acea seară. Maia avea ceva pe inimă… Am simţit-o. Am discutat mult, până la urmă mi-a spus. Îşi luase o rochie nouă, „cea albă, cu volan, ştii…”, pe bani străini. Luase din fondurile adunate pentru ziua unei colege. Şi ne-am rugat iar, după mărturisirea ei. „Doamne, îţi mulţumesc că m-ai iertat şi că m-ai eliberat prin jertfa Fiului Tău”, a spus ea cu un uşor şuierat.
-„Acum hai până la cântar.” am îmbiat-o, arătându-i holul. Îl pusesem acolo, după uşă.
-Cincizeci! Am slăbit două kilograme?! spuse ea bucuroasă. Apoi, dintr-o dată speriată: „Dar nu mergea…”

Lasă un răspuns

