Între independenţă şi libertate

Îi scriam unui prieten, referindu-mă la cu totul alte probleme şi am folosit la un moment dat un enunţ. El mi-a spus ca aş face bine să scriu mai mult decât un simpu enunţ pe această temă.       Enunţul respectiv suna cam aşa: „Independenţa nu-i tot una cu libertatea.” Am reluat un pic gândul şi l-am pus la dospit. „Eei, câte adevăruri pot ieşi de aici!”, mi-am zis.

Vedeam o pasăre care poate zbura şi cânta şi într-o colivie, dar şi în aerul fără zăgazuri al verii… Independenţa ei era legată în gratiile coliviei. Dacă-i dădeam drumul, colivia rămânea şi pândea… Independenta e mereu în primejdie. Libertatea poate zbura şi cânta şi în închisoare. Independenţa poate fi câştigată sau pierdută. Libertatea este în mine, este în noi… Este în pasărea aceea. Libertatea este voia lui Dumnezeu.

Vedeam oameni ducându-şi războaiele pentru independenţă, dar şi libertatea cugetelor niciodată îngenuncheate fără voia lor. Le vedeam momentele astrale ale îngenunchierii înaintea adevărului, a frumuseţii şi iubirii covârşitoare ale lui Dumnezeu.

Puneam alături exuberanţa unui moment care a marcat încununarea eforturilor căznite, mai mult sau mai puţin dureroase, de împlinire a unui vis, de visul însuşi, diafan, plutitor, fără pată. Şi mă întrebam: „care e diferenţa dintre independenţă şi libertate?”
Independenţa înseamnă luptă. Libertatea înseamnă pace în toiul încleştării…

Apoi am adormit şi am visat bucata de humă făcându-şi lungi aripi din palmele care o modelau!

2 Responses to Între independenţă şi libertate

  1. Rodica Botan spune:

    Poti sa fi lipsit de independenta din punct de vedere fizic si sa ai libertate…prima se refera la viata fizica, a doua la omul dinauntru.

    Asa cum poti fi in prima linie in cel mai crincen razboi dar sa fii plin de pace. Pacea nu are nimic de-a face cu conflictul…poti avea o pace deplina intr-o lume plina de conflicte.

    Ce armura fantastica avem…daca am folosi-o, cel rau nu ne-ar putea atinge cu nimic.
    El ne poate lua independenta dar nu libertatea si el poate crea un iad in jurul nostru fara ca sa poata sa ne ia pacea…atita vreme cit il avem pe Dumnezeu de partea noastra…

    Mi-am pierdut de citeva ori libertatea si pacea, in viata…poate asta este descrierea iadului…pentruca nu exista nimic mai cumplit de care sa-mi amintesc…

Lasă un răspuns

