Între independenţă şi libertate

pasare-captiva.jpgÎi scriam unui prieten, referindu-mă la cu totul alte probleme şi am folosit la un moment dat un enunţ care a avut o rezonanţă deosebită pentru el. Mi-a spus că aş face bine să scriu mai mult decât un simplu enunţ pe această temă. Enunţul suna cam aşa: „Independenţa nu-i totuna cu libertatea.”

Am reluat un pic gândul şi l-am pus la dospit. „Eei, câte adevăruri pot ieşi de aici!”, mi-am zis.
Vedeam o pasăre care putea zbura şi într-o colivie, dar şi în aerul fără zăgazuri al verii… Independenţa ei era legată în gratiile coliviei. Dacă-i dădeam drumul, colivia ramânea şi pândea… Independenţa e mereu în primejdie. Libertatea poate cânta şi în închisoare.
Independenţa poate fi câştigată sau pierdută. Libertatea este în mine. Este în pasărea aceea. Libertatea este voia lui Dumnezeu.

Vedeam oameni ducându-şi războaiele pentru independenţă, dar şi libertatea cugetelor niciodată îngenuncheate fără voia lor. Le vedeam momentele astrale ale îngenunchierii înaintea adevărului, a frumuseţii şi binelui, a iubirii covârşitoare a lui Dumnezeu… Puneam alături exuberanţa unui moment care a marcat încununarea eforturilor căznite, mai mult sau mai puţin dureroase, de implire a unui vis, diafan, plutitor, fara pată. Şi mă întrebam: „Care e diferenţa dintre independenţă şi libertate?” Independenţa înseamnă luptă. Libertatea înseamnă pace în toiul încleştării…

Apoi am adormit şi am visat bucata de humă făcându-şi lungi aripi din palmele care o modelau!

Lasă un răspuns

